
Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"
powrót do artykułów
Projekt o... pogodzie i klimacie! W szerokim wydaniu

Kolejny projekt w naszej mikroszkole był na temat pogody i klimatu. Przez dwa tygodnie wgłębialiśmy się w różne zagadnienia z tego zakresu, robiliśmy doświadczenia i eksperymenty i budowaliśmy własne przyrządy meteorologiczne.
Co dokładnie robiliśmy?
1. Początek projektu
Spytaliśmy dzieci czego chciałyby dowiedzieć się na temat pogody. Zrobiliśmy małą burzę mózgów i kartkę zawiesiliśmy na lodówce, żeby mieć cały czas wgląd w listę tematów.
To było pierwsze zetknięcie naszych dzieci z burzą mózgów. Co zapisaliśmy?
- stworzyć chmurę
- zrobić deszczomierz
- termometr
- jaka jest pogoda
- jakie są znaczki (symbole) pogody
- zrobić prezentację z tego czego się nauczyliśmy
2. Obserwacja pogody, prognozowanie i instrumenty meteorologiczne
Obejrzeliśmy kilka filmów edukacyjnych w tym temacie:
- film o instrumentach pogodowych - https://www.youtube.com/watch?v=4-K6AjzZnT4
- Jak działa stacja meteorologiczna - https://www.youtube.com/watch?v=HKcmCYCLock
Każdy z filmów omówiliśmy razem z dziećmi i następnie, żeby utrwalić wiedzę skorzystaliśmy z kart ze strony www.wielkielekcje.pl i rozmawialiśmy na temat instrumentów meteorologicznych.
3. Temperatura
Kolejny większy temat w naszym projekcie!
-
Omawianie go zaczęliśmy od obejrzenia filmu: https://www.youtube.com/watch?v=mJln5S1spR0, który bardzo spodobał się dzieciom. Rozmawialiśmy na temat prędkości poruszania się cząsteczek powietrza, zakresach temperatur, czy ciśnieniu.
-
Następnie omówiliśmy budowę termometru oraz rozmawialiśmy o różnych rodzajach termometrów. Wykorzystaliśmy do tego karty ze sklepu www.wielkielekcje.pl i prawdziwe termometry.
- Mierzyliśmy temperaturę różnych rzeczy - lodu, wody, ścian, powietrza, ciała, błota, kałuży - za pomocą termometrów. Wyniki zapisywaliśmy na kartkach i co ciekawe - pomiary różniły się w zależności od użytego termometru! To cenna lekcja tego, żeby zawsze brać pod uwagę błąd pomiaru.
- Zrobiliśmy własne termometry ze słomki i drucika kreatywnego, które przydały nam się do wyznaczania różnych temperatur. Dzieci intuicyjnie zrozumiały o co chodzi w liczbach ujemnych na podstawie minusowych temperatur.
- Żeby upewnić się, czy nasze dzieci na pewno rozumieją jak działają termometry zrobiliśmy serię różnych zadań, również skorzystaliśmy z materiałów ze sklepu www.wielkielekcje.pl
4. Wiatr i chmury
- Obejrzeliśmy film o wietrze: https://www.youtube.com/watch?v=4oVEaG4-obk
Po seansie porozmawialiśmy z dziećmi na temat rodzajów wiatru - szczególnie o morskiej bryzie i halnym. Dzieci dowiedziały się czym są alerty RCB, które ostrzegają nas między innymi o silnym wietrze i dlaczego tak ważne jest, żeby się do nich stosować.
-
Obejrzeliśmy również filmy o chmurach:
-
https://www.youtube.com/watch?v=e6I07MUptiQ](https://www.youtube.com/watch?v=e6I07MUptiQ)
-
Oraz film o krążeniu wody w przyrodzie: https://www.youtube.com/watch?v=kar8FfEDVwQ . W tym temacie chcieliśmy jeszcze zrobić różne zadania, ale okazało się, że wszystkie dzieci doskonale wiedzą na czym polega obieg wody i nie musieliśmy tego utrwalać.
-
Następnie przeprowadziliśmy eksperyment - chmura i deszcz w słoiku! Dzieci mogły zobaczyć w jaki sposób i dlaczego powstają chmury oraz deszcz. Do eksperymentów potrzebowaliśmy tylko słoika, wody, zapałki i przykrywki.
5. Instrumenty meteorologiczne DIY
Podzieliliśmy się na dwie grupy i każda z grup miała za zadanie przygotować inny instrument meteorologiczny - domowej roboty barometr i wiatrowskaz.
Dzieci miały za zadanie samodzielnie przeczytać instrukcje, wybrać potrzebne materiały i stworzyć własne instrumenty.
Ostatecznie nie byliśmy pewni, czy barometr działa dobrze - wskaźnik ciśnienia przez kilka dni pokazywał coraz niższą wartość. Ale nie ma tego złego! Nasze dzieci nauczyły się prowadzić obserwacje i zapisywać wartości. Wiatrowskazu nie udało nam się przetestować ze względu na ciągły deszcz, ale podczas jego tworzenia utrwalaliśmy ze starszakami strony świata i różę wiatrów.
6. Kierunki świata - z kompasem i w terenie
Przeprowadziliśmy z dziećmi lekcję w terenie podczas której dowiedziały się:
- jak korzystać z kompasu/busoli,
- jak wyznaczać kierunki świata, kiedy nie mamy ze sobą kompasu i zegarka (gałęzie samotnych drzew wyciągają się w stronę południa, mech obrasta drzewa ze strony północnej, mrowiska mają dłuższą krawędź stożka skierowaną na południe).
7. Klimat w Polsce
Obejrzeliśmy film o tym jak polska różni się klimatem: https://www.youtube.com/watch?v=m6LrdTgaDJ8 Dzieci dowiedziały się, które obszary są najcieplejsze, gdzie jest polski biegun zimna, czym jest wegetacja roślin i dlaczego to jest takie ważne, żeby to wiedzieć!
8. Pogoda po angielsku
Nie mogło zabraknąć u nas wprowadzenia słówek określających pogodę po angielsku. Ćwiczyliśmy odpowiadanie na pytanie: What’s the weather like today?
Zrobiliśmy kilka stron kart pracy, żeby również utrwalić zapis słówek.
9. Podsumowanie
Na koniec projektu nie może zabraknąć podsumowania! Rozmawialiśmy z dziećmi na temat tego, czego się nauczyły i zrobiliśmy krótką powtórkę. Na koniec każde dziecko powiedziało co najbardziej zapadło mu w pamięć i dlaczego.
Nasze dzieci zrealizowały kolejne podpunkty z podstawy programowej z ciekawy i twórczy sposób. Dzięki pracy metodą projektu, mamy możliwość zagłębić się jeden temat, poeksperymentować i dowiedzieć wielu rzeczy, które zapadną w dziecięcą pamięć. Jesteśmy zadowoleni z tego co udało nam się zrealizować!