forest

Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"

powrót do artykułów

Projekt o... pogodzie i klimacie! W szerokim wydaniu

Gosia Całus
Gosia Całus

Kolejny projekt w naszej mikroszkole był na temat pogody i klimatu. Przez dwa tygodnie wgłębialiśmy się w różne zagadnienia z tego zakresu, robiliśmy doświadczenia i eksperymenty i budowaliśmy własne przyrządy meteorologiczne.

Co dokładnie robiliśmy?

1. Początek projektu

Spytaliśmy dzieci czego chciałyby dowiedzieć się na temat pogody. Zrobiliśmy małą burzę mózgów i kartkę zawiesiliśmy na lodówce, żeby mieć cały czas wgląd w listę tematów.

To było pierwsze zetknięcie naszych dzieci z burzą mózgów. Co zapisaliśmy?

  • stworzyć chmurę
  • zrobić deszczomierz
  • termometr
  • jaka jest pogoda
  • jakie są znaczki (symbole) pogody
  • zrobić prezentację z tego czego się nauczyliśmy

2. Obserwacja pogody, prognozowanie i instrumenty meteorologiczne

IMG_5307

Obejrzeliśmy kilka filmów edukacyjnych w tym temacie:

Każdy z filmów omówiliśmy razem z dziećmi i następnie, żeby utrwalić wiedzę skorzystaliśmy z kart ze strony www.wielkielekcje.pl i rozmawialiśmy na temat instrumentów meteorologicznych.

IMG_5311 IMG_5415 IMG_5420

3. Temperatura

IMG_5418

Kolejny większy temat w naszym projekcie!

  • Omawianie go zaczęliśmy od obejrzenia filmu: https://www.youtube.com/watch?v=mJln5S1spR0, który bardzo spodobał się dzieciom. Rozmawialiśmy na temat prędkości poruszania się cząsteczek powietrza, zakresach temperatur, czy ciśnieniu.

  • Następnie omówiliśmy budowę termometru oraz rozmawialiśmy o różnych rodzajach termometrów. Wykorzystaliśmy do tego karty ze sklepu www.wielkielekcje.pl i prawdziwe termometry.

IMG_5347

  • Mierzyliśmy temperaturę różnych rzeczy - lodu, wody, ścian, powietrza, ciała, błota, kałuży - za pomocą termometrów. Wyniki zapisywaliśmy na kartkach i co ciekawe - pomiary różniły się w zależności od użytego termometru! To cenna lekcja tego, żeby zawsze brać pod uwagę błąd pomiaru.

IMG_5334

IMG_5344

IMG_5340

  • Zrobiliśmy własne termometry ze słomki i drucika kreatywnego, które przydały nam się do wyznaczania różnych temperatur. Dzieci intuicyjnie zrozumiały o co chodzi w liczbach ujemnych na podstawie minusowych temperatur.

IMG_5407 IMG_5409

  • Żeby upewnić się, czy nasze dzieci na pewno rozumieją jak działają termometry zrobiliśmy serię różnych zadań, również skorzystaliśmy z materiałów ze sklepu www.wielkielekcje.pl

IMG_5419

4. Wiatr i chmury

IMG_5330

Po seansie porozmawialiśmy z dziećmi na temat rodzajów wiatru - szczególnie o morskiej bryzie i halnym. Dzieci dowiedziały się czym są alerty RCB, które ostrzegają nas między innymi o silnym wietrze i dlaczego tak ważne jest, żeby się do nich stosować.

  • Obejrzeliśmy również filmy o chmurach:

  • https://www.youtube.com/watch?v=e6I07MUptiQ](https://www.youtube.com/watch?v=e6I07MUptiQ)

  • Oraz film o krążeniu wody w przyrodzie: https://www.youtube.com/watch?v=kar8FfEDVwQ . W tym temacie chcieliśmy jeszcze zrobić różne zadania, ale okazało się, że wszystkie dzieci doskonale wiedzą na czym polega obieg wody i nie musieliśmy tego utrwalać.

  • Następnie przeprowadziliśmy eksperyment - chmura i deszcz w słoiku! Dzieci mogły zobaczyć w jaki sposób i dlaczego powstają chmury oraz deszcz. Do eksperymentów potrzebowaliśmy tylko słoika, wody, zapałki i przykrywki.

IMG_5442 IMG_5445

5. Instrumenty meteorologiczne DIY

Podzieliliśmy się na dwie grupy i każda z grup miała za zadanie przygotować inny instrument meteorologiczny - domowej roboty barometr i wiatrowskaz.

IMG_5449

Dzieci miały za zadanie samodzielnie przeczytać instrukcje, wybrać potrzebne materiały i stworzyć własne instrumenty.

IMG_5457 IMG_5459

Ostatecznie nie byliśmy pewni, czy barometr działa dobrze - wskaźnik ciśnienia przez kilka dni pokazywał coraz niższą wartość. Ale nie ma tego złego! Nasze dzieci nauczyły się prowadzić obserwacje i zapisywać wartości. Wiatrowskazu nie udało nam się przetestować ze względu na ciągły deszcz, ale podczas jego tworzenia utrwalaliśmy ze starszakami strony świata i różę wiatrów.

IMG_5485

6. Kierunki świata - z kompasem i w terenie

IMG_5502

Przeprowadziliśmy z dziećmi lekcję w terenie podczas której dowiedziały się:
- jak korzystać z kompasu/busoli,
- jak wyznaczać kierunki świata, kiedy nie mamy ze sobą kompasu i zegarka (gałęzie samotnych drzew wyciągają się w stronę południa, mech obrasta drzewa ze strony północnej, mrowiska mają dłuższą krawędź stożka skierowaną na południe).

IMG_5504

7. Klimat w Polsce

Obejrzeliśmy film o tym jak polska różni się klimatem: https://www.youtube.com/watch?v=m6LrdTgaDJ8 Dzieci dowiedziały się, które obszary są najcieplejsze, gdzie jest polski biegun zimna, czym jest wegetacja roślin i dlaczego to jest takie ważne, żeby to wiedzieć!

8. Pogoda po angielsku

 Nie mogło zabraknąć u nas wprowadzenia słówek określających pogodę po angielsku. Ćwiczyliśmy odpowiadanie na pytanie: What’s the weather like today?
 Zrobiliśmy kilka stron kart pracy, żeby również utrwalić zapis słówek.
 

IMG_5546

9. Podsumowanie

Na koniec projektu nie może zabraknąć podsumowania! Rozmawialiśmy z dziećmi na temat tego, czego się nauczyły i zrobiliśmy krótką powtórkę. Na koniec każde dziecko powiedziało co najbardziej zapadło mu w pamięć i dlaczego.

IMG_5557

Nasze dzieci zrealizowały kolejne podpunkty z podstawy programowej z ciekawy i twórczy sposób. Dzięki pracy metodą projektu, mamy możliwość zagłębić się jeden temat, poeksperymentować i dowiedzieć wielu rzeczy, które zapadną w dziecięcą pamięć. Jesteśmy zadowoleni z tego co udało nam się zrealizować!