
Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"
powrót do artykułów
Projekt o Polsce - krainy geograficzne, miasta i sławni Polacy

Z podstawy programowej dla klasy I, II i III została nam do przerobienia wiedza o Polsce - krajobrazach, znanych postaciach i zabytkach. Postanowiliśmy połączyć to w jeden dłuższy projekt i przygotować lapbooka, w którym podsumujemy nasze zdobywanie wiedzy.
Przeczytajcie co dokładnie zrobiliśmy z dziećmi!
1. Krajobraz polski
- Obejrzeliśmy z dziećmi film: https://www.youtube.com/watch?v=RnxPLJXD17Q
- wprowadziliśmy pojęcia: niziny, wyżyny, góry (dla młodszych dzieci) oraz: pojezierza, pobrzeża, kotliny (dla starszych dzieci)
- Każde dziecko dostało kolorowankę uproszczonej mapy fizycznej Polski. Młodsze dzieci tylko kolorowały, a starsze dodatkowo podpisywały krainy geograficzne z użyciem mapy.
2. Rzeki w Polsce W tym temacie obejrzeliśmy dwa filmy:
- o Wiśle: https://www.youtube.com/watch?v=Ue8-93Pw9L0
- Legenda o powstaniu Wisły: https://www.youtube.com/watch?v=TU5maifKLkA
3. Utrwalenie krain geograficznych i rzek Podzieliliśmy dzieci na dwie grupy i każda z nich otrzymała zalaminowaną mapę Polski, która służyła nam przez najbliższe dni do nanoszenia na nią nowych informacji. W grupach dzieci podpisały krainy geograficzne i niebieską bibułą zaznaczyły najdłuższe rzeki - Wisłę i Odrę.
4. Lapbook
W ramach utrwalenia i podsumowania wiedzy zdobytej podczas projektu, dzieci przez 2 tygodnie tworzyły lapbooka o Polsce.
Zaczęliśmy od wklejenia kolorowej mapy polski i kolorowanek z krainami geograficznymi.
5. Sąsiedzi Polski Dzieci dowiedziały się z jakimi krajami sąsiaduje polska i w grupach przygotowały ich flagi. Montowaliśmy je do wykałaczek za pomocą taśmy, a wykałaczki wbijaliśmy w plastelinę. Dzięki temu mogliśmy ponownie wykorzystać laminowane mapy - najpierw dzieci podpisały kraje, a potem ustawiły flagi w odpowiednich miejscach.
6. Największe miasta Polski
Skupiliśmy się na dokładnym omówieniu trzech największych miast - Gdańsku, Warszawie i Krakowie. Do każdego miasta czytaliśmy fragment książki "Hop do Polski" Bereniki Wilczyńskiej, w której miasta były przedstawiane z perspektywy podróżującego dziecka.
Obejrzeliśmy trzy filmy:
- o Warszawie - https://www.youtube.com/watch?v=z-gUQi2HrgI
- o Krakowie: https://www.youtube.com/watch?v=Swd3OsoYRIw
- o Gdańsku: https://www.youtube.com/watch?v=jf1D7GKFzU8
Żeby utrwalić wiedzę, każde dziecko dostało zestaw najważniejszych zabytków wraz z podpisami, które miało dopasować do każdego miasta. Dzieci stworzyły koperty, które wkleiły do lapbooka i posortowały obrazki.
Na koniec tematu o miastach, dzieci miały za zadanie zaznaczyć 10 miast na mapie polski i przykleić ich nazwę. Ale było wyszukiwania!
7. Sławni Polacy Do egzaminu potrzebowaliśmy dowiedzieć się informacji o sławnych Polakach, dzięki temu mogliśmy zakończyć projekt z przytupem!
Obejrzeliśmy, krótki film opisujący każdą z postaci:
- Maria Skłodowska - https://www.youtube.com/watch?v=m0ql8dMsfgQ
- Mikołaj Kopernik -https://www.youtube.com/watch?v=M05NP6hTNwY
- Fryderyk Chopin -https://www.youtube.com/watch?v=2Wdd2MKYglc Przy Fryderyku Chopinie zatrzymaliśmy się na dłużej i posłuchaliśmy kilku jego utworów - między innymi Etiudy Rewolucyjnej i Walca a-moll. Dzieła Chopina zainspirowały nas do rozmowy o emocjach i wyrażaniu muzyki ruchem.
- Wisława Szymborska - https://www.youtube.com/watch?v=4ft8oiadfBY Dodatkowo obejrzeliśmy krótką animację do Wiersza “Mała dziewczynka ściąga obrus” https://www.youtube.com/watch?v=XAd_VPzVM2o I posłuchaliśmy wiersza w formie poezji śpiewanej przez Sanah "Nic dwa razy się nie zdarza" - https://www.youtube.com/watch?v=rR001X7JQy8 Dzięki tej piosence większość naszych uczniów zna ten wiersz na pamięć :)
- Henryk Sienkiewicz:
Obejrzeliśmy fragmenty filmów: - https://www.youtube.com/watch?v=iqQnMn9RTP8
- https://www.youtube.com/watch?v=cYU91LTxu_4 Oraz animację do Bajki
- Bajka: https://www.youtube.com/watch?v=G9ZNuWGoKsE
Następnie, żeby utrwalić wiedzę, dzieci dostały materiały składające się z 3 części :
- zdjęcie postaci,
- imię i nazwisko postaci,
- krótki opis najważniejszych osiągnięć.
Dzieci miały za zadanie dopasować do siebie wycięte karteczki i przykleić je do lapbooka.
8. Podsumowanie projektu - filmy! Nasze dzieci bardzo lubią tworzyć własne scenki teatralne, dlatego podsumowaliśmy projekt właśnie w taki sposób. Podzieliliśmy dzieci na trzy grupy i każda z nich wylosowała 2 omawiane postaci, jedno miasto i krainę geograficzną. Dzieci miały wpleść informacje, które zdobyły podczas trwania projektu do swoich przedstawień, które nagraliśmy i wysłaliśmy rodzicom. Scenki były bardzo kreatywne i dzięki takiemu podsumowaniu tematu, dzieci na długo zapamiętają przerabiany materiał.
Podsumowując nasz projekt o Polsce, dzieci miały okazję zanurzyć się w fascynującą podróż po krajobrazach, rzekach, największych miastach oraz poznać sylwetki słynnych Polaków. Każdy etap przynosił nowe wyzwania i pozwalał na rozwijanie różnorodnych umiejętności. Dzięki zaangażowaniu i współpracy dzieci nie tylko nauczyły się dużo o swoim kraju, ale także zyskały mnóstwo radości i satysfakcji z własnej pracy.