forest

Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"

powrót do artykułów

Projekt o Polsce - krainy geograficzne, miasta i sławni Polacy

Gosia Całus
Gosia Całus

Z podstawy programowej dla klasy I, II i III została nam do przerobienia wiedza o Polsce - krajobrazach, znanych postaciach i zabytkach. Postanowiliśmy połączyć to w jeden dłuższy projekt i przygotować lapbooka, w którym podsumujemy nasze zdobywanie wiedzy.

Przeczytajcie co dokładnie zrobiliśmy z dziećmi!

1. Krajobraz polski

IMG_5705

  • wprowadziliśmy pojęcia: niziny, wyżyny, góry (dla młodszych dzieci) oraz: pojezierza, pobrzeża, kotliny (dla starszych dzieci)

IMG_5706

  • Każde dziecko dostało kolorowankę uproszczonej mapy fizycznej Polski. Młodsze dzieci tylko kolorowały, a starsze dodatkowo podpisywały krainy geograficzne z użyciem mapy.

IMG_5708 IMG_5712

2. Rzeki w Polsce W tym temacie obejrzeliśmy dwa filmy:

3. Utrwalenie krain geograficznych i rzek Podzieliliśmy dzieci na dwie grupy i każda z nich otrzymała zalaminowaną mapę Polski, która służyła nam przez najbliższe dni do nanoszenia na nią nowych informacji. W grupach dzieci podpisały krainy geograficzne i niebieską bibułą zaznaczyły najdłuższe rzeki - Wisłę i Odrę.

IMG_5753 IMG_5745 IMG_5750

4. Lapbook
W ramach utrwalenia i podsumowania wiedzy zdobytej podczas projektu, dzieci przez 2 tygodnie tworzyły lapbooka o Polsce.

Zaczęliśmy od wklejenia kolorowej mapy polski i kolorowanek z krainami geograficznymi.

IMG_5743

5. Sąsiedzi Polski Dzieci dowiedziały się z jakimi krajami sąsiaduje polska i w grupach przygotowały ich flagi. Montowaliśmy je do wykałaczek za pomocą taśmy, a wykałaczki wbijaliśmy w plastelinę. Dzięki temu mogliśmy ponownie wykorzystać laminowane mapy - najpierw dzieci podpisały kraje, a potem ustawiły flagi w odpowiednich miejscach.

IMG_5814 IMG_5805

6. Największe miasta Polski

Skupiliśmy się na dokładnym omówieniu trzech największych miast - Gdańsku, Warszawie i Krakowie. Do każdego miasta czytaliśmy fragment książki "Hop do Polski" Bereniki Wilczyńskiej, w której miasta były przedstawiane z perspektywy podróżującego dziecka.

Bez tytułu

Obejrzeliśmy trzy filmy:

Żeby utrwalić wiedzę, każde dziecko dostało zestaw najważniejszych zabytków wraz z podpisami, które miało dopasować do każdego miasta. Dzieci stworzyły koperty, które wkleiły do lapbooka i posortowały obrazki.

IMG_5772 IMG_5774 IMG_5775

Na koniec tematu o miastach, dzieci miały za zadanie zaznaczyć 10 miast na mapie polski i przykleić ich nazwę. Ale było wyszukiwania!

IMG_5815

7. Sławni Polacy Do egzaminu potrzebowaliśmy dowiedzieć się informacji o sławnych Polakach, dzięki temu mogliśmy zakończyć projekt z przytupem!

Obejrzeliśmy, krótki film opisujący każdą z postaci:

Następnie, żeby utrwalić wiedzę, dzieci dostały materiały składające się z 3 części :

  1. zdjęcie postaci,
  2. imię i nazwisko postaci,
  3. krótki opis najważniejszych osiągnięć.

Dzieci miały za zadanie dopasować do siebie wycięte karteczki i przykleić je do lapbooka. IMG_5852 IMG_5855 IMG_5862 IMG_5851

8. Podsumowanie projektu - filmy! Nasze dzieci bardzo lubią tworzyć własne scenki teatralne, dlatego podsumowaliśmy projekt właśnie w taki sposób. Podzieliliśmy dzieci na trzy grupy i każda z nich wylosowała 2 omawiane postaci, jedno miasto i krainę geograficzną. Dzieci miały wpleść informacje, które zdobyły podczas trwania projektu do swoich przedstawień, które nagraliśmy i wysłaliśmy rodzicom. Scenki były bardzo kreatywne i dzięki takiemu podsumowaniu tematu, dzieci na długo zapamiętają przerabiany materiał.

IMG_5817

Podsumowując nasz projekt o Polsce, dzieci miały okazję zanurzyć się w fascynującą podróż po krajobrazach, rzekach, największych miastach oraz poznać sylwetki słynnych Polaków. Każdy etap przynosił nowe wyzwania i pozwalał na rozwijanie różnorodnych umiejętności. Dzięki zaangażowaniu i współpracy dzieci nie tylko nauczyły się dużo o swoim kraju, ale także zyskały mnóstwo radości i satysfakcji z własnej pracy.