forest

Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"

powrót do artykułów

Metoda projektu w edukacji wczesnoszkolnej: Odkrywanie wiedzy przez działanie!

Gosia Całus
Gosia Całus

Jednym z innowacyjnych podejść w edukacji wczesnoszkolnej jest metoda projektu. Dzięki niej przyswajanie wiedzy staje się procesem aktywnym, angażującym uczniów i rozwijającym ich umiejętności. W tym wpisie przeczytasz na czym polega ta metoda, poznasz przykłady i korzyści z jej stosowania.

cdc-lhWnnfxk1no-unsplash

Czym jest metoda projektu?

Metoda projektu to podejście pedagogiczne, które angażuje uczniów w proces badawczy, samodzielne eksplorowanie i rozwiązywanie problemów oraz twórcze działanie. Metoda oparta na działaniu daje dzieciom możliwość odkrywania wiedzy, twórczego myślenia i rozwoju umiejętności praktycznych.

Projekty są złożonymi zadaniami, które można realizować na wiele sposobów. Uczniowie mają szanse podejmować realne decyzje o kierunku, dynamice i treści tego co się dzieje podczas zajęć. Poprzez obserwacje, badania, eksperymentowanie, wyprawy terenowe, tworzenie konstrukcji, wykorzystywanie sztuki, rozmowy ze sobą wzajemnie i z ekspertami, dzieci znajdują odpowiedzi, pogłębiają zrozumienie zjawisk i wydarzeń zachodzących w ich otoczeniu.

Np. - Fascynujące budowle

simon-berger-YHCgYkctPAw-unsplash

Dzieci wybierają budowlę, która jest dla nich fascynująca - np. piramidę Cheopsa. W ramach projektu dowiadują się w jakim miejscu leży dana piramida (zaznaczają na mapie), po co i dla kogo ją budowano, jak wyglądało życie ludzi w starożytnym Egipcie, jaką technologię wykorzystywano do przesuwania kamiennych bloków, jakie obliczenia matematyczne były potrzebne do zbudowania piramidy, itd. Kolejnym zadaniem dzieci jest skonstruowanie własnej piramidy, np. z klocków lub masy solnej.

Praca metodą projektów opiera się na założeniu, że wykorzystuje się w pełni potencjał dzieci, dzięki integracji przedmiotów i wyborze tematów, które są dla dzieci ciekawe oraz łączą się z ich doświadczeniami i zainteresowaniami. Wiedza zdobyta w wyniku własnej aktywności (dokonywanie odkryć, rozwiązywanie problemów) staje się bardziej osobista, znacząca i trwała.

Zadaniem nauczyciela jest takie dobieranie projektów, żeby były jak najbardziej dopasowane do uczniów oraz wspieranie dzieci w trakcie ich realizacji.

Na przykład:

- Dzieci z Bullerbyn

sean-foster--yoYY-4zWTw-unsplash

Po zapoznaniu się z lekturą, dzieci mają za zadanie zrobić projekt, w którym stworzą makietę wioski, przedstawią drzewo genealogiczne Anny (wykorzystując bohaterów książki) oraz przygotować krótkie przedstawienie, w którym zaprezentują swoją ulubioną przygodę.

W jaki sposób można wykorzystać metodę projektu w edukacji wczesnoszkolnej?

1. Wybór tematu: Na początku nauczyciel może zainspirować uczniów wyborem ciekawego tematu, który jest związany z programem nauczania lub pasjami dzieci. Temat powinien być na tyle szeroki, aby uczniowie mieli swobodę i możliwość wykorzystania różnych umiejętności i wiedzy.

2. Planowanie i badania: Po wyborze tematu, uczniowie wraz z nauczycielem planują działania, które będą realizować. W tym procesie istotne jest badanie, zbieranie informacji i rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia.

3. Projektowanie i wykonanie: Uczniowie tworzą konkretne projekty, które wymagają zastosowania zdobytej wiedzy. Mogą to być prezentacje multimedialne, modele, eksperymenty, przedstawienia teatralne, budowa makiety itp. Ważne jest, aby dzieci miały możliwość samodzielnego tworzenia i wykorzystywania swojej kreatywności.

4. Współpraca i prezentacja: Metoda projektu promuje współpracę między uczniami, umiejętność słuchania i wymiany pomysłów. Po zakończeniu projektu, uczniowie prezentują swoje prace przed klasą lub innymi grupami, dzieląc się zdobytą wiedzą i doświadczeniami.

Korzyści wynikające z metody projektu w edukacji wczesnoszkolnej:

1. Aktywne uczenie się: Dzieci stają się aktywnymi uczestnikami procesu edukacyjnego, co prowadzi do większej motywacji i zaangażowania w naukę.

2. Rozwój umiejętności praktycznych: Metoda projektu pozwala dzieciom rozwijać praktyczne umiejętności, takie jak badanie, planowanie, komunikacja, rozwiązywanie problemów i prezentacja.

3. Kreatywność i samodzielność: Uczniowie mają możliwość wykorzystania swojej kreatywności i samodzielnego podejmowania decyzji w procesie projektowym.

4. Interdyscyplinarność: Metoda projektu umożliwia łączenie różnych dziedzin w ramach jednego projektu, co sprzyja zrozumieniu powiązań między różnymi dziedzinami wiedzy.

5. Współpraca i komunikacja: Uczniowie uczą się współpracy, komunikacji i zdolności do pracy w grupie poprzez projektowanie i realizację projektów.

Podsumowanie:

Metoda projektu w edukacji wczesnoszkolnej to innowacyjne podejście, które stawia uczniów w centrum procesu uczenia się. Poprzez odkrywanie wiedzy przez działanie, dzieci rozwijają umiejętności praktyczne, kreatywność, współpracę i samodzielność. Metoda projektu przyczynia się do twórczego i holistycznego rozwoju uczniów, zapewniając im satysfakcję i radość z nauki.