
Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"
powrót do artykułów
Liczenie w zakresie 1-10 w praktyce

W dzisiejszym wpisie pokażę zadania i zabawy dla dzieci, które utrwalają liczby i proste działania matematyczne w zakresie od 1 do 10ciu oraz wyjaśnię dlaczego praca w taki sposób przynosi dziecku korzyści. Poniższe ćwiczenia przeprowadziłam z moją 4,5 letnią córką korzystając z kolorowych liczb i belek numerycznych.
Liczenie w zakresie 1-10
Kolorowe liczby
Zaczęłyśmy od pracy z kolorowymi liczbami. Córka ułożyła piramidę i przeliczyła koraliki. Następnie użyła dziesięciościennej kostki do losowania liczb, którą trzeba było nazwać i wskazać na kolor łańcucha przedstawiający daną liczbę.
Po tym ćwiczeniu córka wzięła dwie kostki - czterościenną i sześcienną i losowała dwie liczby, które dodawała do siebie (cały czas w zakresie dziesięciu).
Belki numeryczne
Następnie użyłyśmy belek numerycznych do utrwalenia uzupełniania do dziesięciu. Córka najpierw znalazła belkę “10”, a potem wylosowała jedną krótszą belkę. Jej zadanie polegało na tym, żeby znaleźć drugą belkę, która połączona razem z pierwszą, da taką samą wartość ( w tym wypadku długość) co belka “10”.
Kolejne zadanie polegało no ułożenie belek w kolejności od najmniejszej do największej.
Na koniec ułożyłyśmy wspólnie ślimaka z belek i przeszłyśmy do bardziej swobodnej i ruchowej zabawy na materiale. Córka najpierw miała za zadanie przejść ścieżką do środka ślimaka w taki sposób, żeby nie dotknąć belki - to ćwiczenie uważności i precyzji ruchu, którego potrzebuje.
Następnie do gry wkroczyły szklane kulki, które miały znaleźć się w środku ślimaka bez dotykania rękami. Kulkę ustawiało się na wejściu do ślimaka i dmuchało.
Na końcu kulki zamieniły się w przedszkolaków i córka zaczęła odgrywać scenkę pobytu w przedszkolu. Dzieci biegały, bawiły się wspólnie, a potem poszły na drzemkę. A to wszystko pod okiem swojej “pani z przedszkola”, której rolę odgrywałam ja. Nie mogłam się powstrzymać, żeby w tej zabawie nie poprosić o przeliczenie przedszkolaków, żeby sprawdzić czy na pewno żadne dziecko nam się nie zgubiło :)
Co daje dziecku praca w taki sposób i na ciekawym materiale?
1. Rozumienie abstrakcji.
Dziecko uczy się konkretnych relacji i wzorców matematycznych, a nie tylko abstrakcyjnych symboli. Może doświadczyć matematyki na poziomie sensorycznym - może dotykać, układać, łączyć i manipulować tymi materiałami, co pomaga mu zrozumieć abstrakcyjne pojęcia matematyczne w sposób bardziej realny i konkretny.
2. Rozwój umiejętności liczenia i dodawania: Poprzez pracę z kolorowymi liczbami i belkami, dziecko ma możliwość praktycznego uczenia się liczenia oraz powiązywania symbolu liczby z jej wartością ilościową.
3. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia:
Dzieci uczą się rozpoznawać wzorce, porównywać długości, tworzyć relacje między liczbami i wykonywać różnego rodzaju operacje matematyczne. To pomaga w budowaniu umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych i myślenia analitycznego.
4. Utrwalanie pojęć matematycznych:
Praca z konkretnymi materiałami matematycznymi pomaga w utrwalaniu pojęć matematycznych. Dziecko ma możliwość fizycznego eksplorowania i manipulowania tymi materiałami, co wspomaga zapamiętywanie i lepsze zrozumienie koncepcji matematycznych.
5. Radość z nauki i motywacja:
Dzieci często odczuwają radość i satysfakcję z pracy z ciekawymi materiałami. Ta przyjemność z nauki i osiągania konkretnych rezultatów może zmotywować dziecko do dalszej eksploracji matematyki i rozwijania swoich umiejętności.