forest

Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"

powrót do artykułów

Liczenie w zakresie 1-10 w praktyce

Gosia Całus
Gosia Całus

W dzisiejszym wpisie pokażę zadania i zabawy dla dzieci, które utrwalają liczby i proste działania matematyczne w zakresie od 1 do 10ciu oraz wyjaśnię dlaczego praca w taki sposób przynosi dziecku korzyści. Poniższe ćwiczenia przeprowadziłam z moją 4,5 letnią córką korzystając z kolorowych liczb i belek numerycznych.

Liczenie w zakresie 1-10

Kolorowe liczby

IMG-1111

Zaczęłyśmy od pracy z kolorowymi liczbami. Córka ułożyła piramidę i przeliczyła koraliki. Następnie użyła dziesięciościennej kostki do losowania liczb, którą trzeba było nazwać i wskazać na kolor łańcucha przedstawiający daną liczbę.

IMG-1114

Po tym ćwiczeniu córka wzięła dwie kostki - czterościenną i sześcienną i losowała dwie liczby, które dodawała do siebie (cały czas w zakresie dziesięciu).

IMG-1115

Belki numeryczne

IMG-1118

Następnie użyłyśmy belek numerycznych do utrwalenia uzupełniania do dziesięciu. Córka najpierw znalazła belkę “10”, a potem wylosowała jedną krótszą belkę. Jej zadanie polegało na tym, żeby znaleźć drugą belkę, która połączona razem z pierwszą, da taką samą wartość ( w tym wypadku długość) co belka “10”.

IMG-1119

Kolejne zadanie polegało no ułożenie belek w kolejności od najmniejszej do największej.

IMG-1120

Na koniec ułożyłyśmy wspólnie ślimaka z belek i przeszłyśmy do bardziej swobodnej i ruchowej zabawy na materiale. Córka najpierw miała za zadanie przejść ścieżką do środka ślimaka w taki sposób, żeby nie dotknąć belki - to ćwiczenie uważności i precyzji ruchu, którego potrzebuje.

IMG-1121

Następnie do gry wkroczyły szklane kulki, które miały znaleźć się w środku ślimaka bez dotykania rękami. Kulkę ustawiało się na wejściu do ślimaka i dmuchało.

IMG-1122

Na końcu kulki zamieniły się w przedszkolaków i córka zaczęła odgrywać scenkę pobytu w przedszkolu. Dzieci biegały, bawiły się wspólnie, a potem poszły na drzemkę. A to wszystko pod okiem swojej “pani z przedszkola”, której rolę odgrywałam ja. Nie mogłam się powstrzymać, żeby w tej zabawie nie poprosić o przeliczenie przedszkolaków, żeby sprawdzić czy na pewno żadne dziecko nam się nie zgubiło :)

IMG-1132

Co daje dziecku praca w taki sposób i na ciekawym materiale?

1. Rozumienie abstrakcji.
Dziecko uczy się konkretnych relacji i wzorców matematycznych, a nie tylko abstrakcyjnych symboli. Może doświadczyć matematyki na poziomie sensorycznym - może dotykać, układać, łączyć i manipulować tymi materiałami, co pomaga mu zrozumieć abstrakcyjne pojęcia matematyczne w sposób bardziej realny i konkretny.

2. Rozwój umiejętności liczenia i dodawania: Poprzez pracę z kolorowymi liczbami i belkami, dziecko ma możliwość praktycznego uczenia się liczenia oraz powiązywania symbolu liczby z jej wartością ilościową.

3. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia:
Dzieci uczą się rozpoznawać wzorce, porównywać długości, tworzyć relacje między liczbami i wykonywać różnego rodzaju operacje matematyczne. To pomaga w budowaniu umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych i myślenia analitycznego.

4. Utrwalanie pojęć matematycznych:
Praca z konkretnymi materiałami matematycznymi pomaga w utrwalaniu pojęć matematycznych. Dziecko ma możliwość fizycznego eksplorowania i manipulowania tymi materiałami, co wspomaga zapamiętywanie i lepsze zrozumienie koncepcji matematycznych.

5. Radość z nauki i motywacja:
Dzieci często odczuwają radość i satysfakcję z pracy z ciekawymi materiałami. Ta przyjemność z nauki i osiągania konkretnych rezultatów może zmotywować dziecko do dalszej eksploracji matematyki i rozwijania swoich umiejętności.