
Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"
powrót do artykułów
Jak wykorzystać tablicę setki? Liczenie w zakresie 1-100 dla zerówkowicza

Od kilku miesięcy pracujemy na tablicy setki, która daje nam wiele możliwości nauki i rozwoju. W dzisiejszym wpisie pokaże Wam kilka zadań, które udało nam się zrobić w ciągu jednego posiedzenia.
Jak wykorzystać tablicę setki?
1. Ułożenie tafelków w odpowiedniej kolejności
Najpierw podzieliliśmy wspólnie tafelki na kupki zawierające odpowiednie dziesiątki, a potem syn wziął po kolei kupki - jedności, nastki, dwudziestki, itp. i układał je na tablicy. Dzięki takiemu podziałowi utrwala się kolejność dziesiątek i jedności oraz zauważa powiązania między rzędami. To pomaga zrozumieć i zapamiętać strukturę liczbową.
2. Zaznaczenie liczb nieparzystych
Za pomocą szklanych pastylek syn zaznaczył wszystkie liczby nieparzyste. Na pierwszy rzut oka widać zależności między dziesiątkami!
Zaznaczenie liczb parzystych okazało się bardzo prostym zadaniem - wystarczyło przesunąć każdą pastylkę o jedno pole w prawo.
3. Utrwalanie nazewnictwa
Zdecydowanie łatwiej jest ułożyć po kolei tafelki niż nazwać każdą liczbę. Wiem, że dla mojego syna jest to dosyć trudne zadanie, które szybko potrafi go zniechęcić, dlatego staram się wplatać je w czynności, które są dla niego łatwe i przyjemne. Poprosiłam, żeby rzucił stuścienną kostką tyle razy ile ma lat (czyli 6) i zaznaczył pastylką na tablicy liczby, które wypadły. Przy kładzeniu pastylki miał poprawnie nazwać daną liczbę.
Takie podejście pomaga połączyć abstrakcyjne pojęcie liczb z konkretnymi działaniami i doświadczeniami.
4. Odwzorowywanie
Mój syn bardzo lubi odwzorowywać kształty i sam chętnie po to sięga.
Przenoszenie wzorów i kształtów na inną powierzchnię wymaga rozpoznawania i analizowania wzorców, identyfikowania podobieństw i różnic oraz umiejętności porządkowania i klasyfikowania. To ćwiczenie pomaga w budowaniu fundamentów logiczno-matematycznych i osiągamy to przez przyjemną zabawę!
Wnioski wynikające z tych ćwiczeń to rozwój umiejętności matematycznych, zdolności logicznego myślenia, koncentracji, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów. W taki sposób umacniamy matematyczne fundamenty, bez których późniejsza nauka byłaby zdecydowanie mniej przyjemna.