forest

Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"

powrót do artykułów

Projekt "Miasto" - aktywności, wnioski i gotowe pomysły!

Gosia Całus
Gosia Całus

W październiku w naszej mikroszkole realizowaliśmy projekt “miasto”. Nazwa jest bardzo ogólna, dlatego że zaczynając ten projekt nie wiedzieliśmy w jaką stronę pójdziemy, czy nasze propozycje zainteresują dzieci i mieliśmy też pewne obawy co do współpracy w grupach. To był nasz pierwszy większy projekt i w tym wpisie podzielę się jego przebiegiem i wnioskami.

Zrobiliśmy z dziećmi kilkanaście aktywności, podczas których zdobywaliśmy praktyczne umiejętności z różnych dziedzin - matematyki, polskiego, architektury, czy wiedzy o naszym mieście. Pracujemy z dziećmi w wieku 5-9 lat i przez co jest rozbieżność umiejętności i wiedzy, dlatego niektóre zadania podzielone były na różne poziomy trudności.

Zacznę od tego skąd wziął się pomysł na projekt. Mieliśmy w szkole duże kartony, w których przyszły do nas stoły na początku roku, które idealnie nadawały się do przygotowania makiet. Nasze dzieci (w każdym wieku) bardzo lubią bawić się resorakami, a w szkole nie mamy dywanów ulic, czy nawet miejsca wyznaczonego na tego typu zabawy. Pomyślałam, że nasi uczniowie mogliby przygotować własne miasta, które będą mogli wykorzystać później do swobodnej zabawy. Czyli wyszliśmy z potrzeby uczniów: chęci jeżdżenia samochodami po szkole i potrzeby kadry: wyznaczonego miejsca i czasu na zabawę samochodami. Zobaczcie jak nam wyszło!

Co robiliśmy podczas trwania projektu:

1. Praca z planszami miasta

IMG_3250

Zaczęliśmy od rozmowy na temat niezbędnych i najważniejszych budynków i instytucji w mieście. Zaznaczaliśmy je szklanymi pastylkami na ogromnej planszy, przy okazji rozmawiając dlaczego to jest dla nas ważne.

2. Wypisanie do zeszytu dziesięciu najważniejszych budynków/instytucji w mieście

IMG_3252

Każdy miał za zadanie napisać (a młodsze dzieci narysować) te budynki i instytucje, które są dla niego niezbędne w mieście.

3. Wybieranie grafiki przedstawiających zdjęcia wypisanych budynków/instytucji

IMG_3315

Każde dziecko z pomocą nauczyciela wybrało zdjęcia z grafiki google, które następnego dnia zostały wydrukowane i wręczone uczniom.

4. Tworzenie domów z rurek konstrukcyjnych

IMG_3332

Dzieci zaczęły budować swoje miasta z wykorzystaniem rurek konstrukcyjnych.

5. Stworzenie planu swojego wymarzonego miasta

IMG_3326

IMG_3325

Dzieci tworzyły plan miasta z wykorzystaniem grafik. Ich zadaniem było wymyślenie i napisanie nazwy miasta oraz rozplanowanie ulic i budynków. Wszyscy bardzo zaangażowali się w ten proces i powstały naprawdę ciekawe prace!Nasze 5cio latki nie były za bardzo zainteresowane tworzeniem planu miasta, więc tworzyły plan krainy księżniczek :)

6. Rozmowa na temat naszego miejsca zamieszkania.

Spytaliśmy dzieci, czy wiedzą przy jakiej ulicy mieszkają i porozmawialiśmy dlaczego to jest ważne. Dodatkowo starszaki zapisały w zeszycie zdanie na temat ulicy na której mieszkają np. “Mieszkam przy ulicy Wiczlińskiej 40/1” i nauczyły się zapisu numeracji domów i mieszkań.

7. Szukanie nazw ulic w terenie.

IMG_3262

Podczas trwania projektu kilkukrotnie wybraliśmy się z dziećmi na spacer po osiedlu, żeby poszukać różnych nazw ulic i dowiedzieć się gdzie możemy znaleźć nazwę ulicy (na domu, znaku, reklamie itp).

8. Tworzenie planu miasta w grupach.

IMG_3417

IMG_3421

Podzieliliśmy dzieci na dwie grupy - jedna grupa przygotowywała plan centrum miasta, a druga plan obrzeży miasta. Dzieci wykorzystały przy tym zdobytą dotychczas wiedzę i umiejętności, jednak doszła do tego nowa trudność - dogadanie się w grupie.

9. Przygotowanie makiet

IMG_3436

IMG_3426

Aktywność, która pochłonęła naszych uczniów na długie godziny. Na podstawie stworzonych w grupach planów miast, dzieci miały stworzyć makietę. Dzieci ćwiczyły skalowanie, poprzez przenoszenie planu miasta na kilkukrotnie większy format i poszło im naprawdę nieźle! Najpierw szkicowały rozmieszczenie budynków, dróg i terenów zielonych, a dopiero później zaczęły tworzyć planszę 3D. Wykorzystaliśmy do tego pudełka po zapałkach, zapałki, kartony, kartki, druciki kreatywne, bibułę, farby i duuużo kleju na gorąco.

IMG_3443

IMG_3453

10. Pisanie zaproszeń dla rodziców na prezentację gotowych makiet miast

IMG_3461

Kiedy makiety były już skończone, to każdy miał za zadanie zaprosić swoją rodzinę na prezentację. Dzieci poznały metodę 5ciu palców podczas pisania zaproszeń.Młodsze dzieci skorzystały z pomocy dorosłych i pisały skrótami. Każdy przygotował i ozdobił kopertę i wręczył rodzicom.

11. Prezentacja makiet

IMG_3466

IMG_3454

Zależało nam na zrobieniu prezentacji makiet, ponieważ dzieci były naprawdę dumne ze swojej pracy. Włożyły w to mnóstwo serca i pracy i chciały pokazać to swoim najbliższym.Podczas prezentacji makiet dzieci opowiadały o swoim mieście, pokazywały budynki i drogi, które samodzielnie stawali i opowiadały o tym jak to wszystko powstało. To był punkt kulminacyjny naszego projektu:)

12. Zaznaczanie swojego domu na mapie

IMG_3644

Każdy uczeń dostał wydrukowany spersonalizowany fragment mapy z Google Maps, na którym miał za zadanie najpierw znaleźć nazwę swojej ulicy, a potem charakterystyczne punkty, za pomocą których mógł zaznaczyć lokalizację swojego domu.

13. Podsumowanie projektu i pracy w grupie

IMG_3645(1)

IMG_3646

Kiedy skończyliśmy robić wszystkie aktywności, zaprosiliśmy dzieci do kręgu, żeby podsumować pracę nad projektem. Każdy wymieniał aktywności, które najbardziej mu się podobały i poprosiliśmy dzieci, żeby powiedziały, czego nauczyły się pracując w grupie.Zapisałam kilka odpowiedzi:- “nauczyłem się, że inni też mają fajne pomysły”- “nie trzeba wszystkiego robić samemu i dzięki temu praca idzie szybciej”- “uzupełniamy się w grupie - niektórzy zrobią to czego ja nie lubię robić.”- “że warto słuchać innych.”Byłam wzruszona słuchając naszych dzieci! Podczas pracy w grupach pojawiały się konflikty, ale udawało się dzieciom je rozwiązywać. Czasem była potrzebna pomoc mediatora (czyli nauczyciela), ale widzimy w naszych dzieciach coraz większą umiejętność współpracy :)

14. Zabawa makietami!

Najlepsze na koniec. Wyznaczyliśmy z dziećmi jeden dzień, w którym mogą przynosić autka do szkoły i bawić się makietami. W piątki po południu wyciągamy makiety na środek dużej sali i dzieci bawią się w najlepsze tym co same stworzyły!

Podsumowanie

Podsumowując naszą przygodę z projektem "Miasto", możemy śmiało stwierdzić, że był to niezwykły okres pełen kreatywności i nauki. Nasze dzieci nie tylko zdobyły praktyczne umiejętności z matematyki, polskiego, architektury czy wiedzy o swoim mieście, ale także rozwijały umiejętność współpracy w grupie. Projekt nie tylko spełnił nasze oczekiwania, ale przekroczył je, ukazując potencjał twórczy naszych uczniów. Jesteśmy dumni z ich zaangażowania i efektów pracy! Wierzymy, że to doświadczenie zostanie z nami na długo, inspirując kolejne projekty i rozwijając pasje naszych małych odkrywców.