
Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"
powrót do artykułów
Zajęcia na temat szacunku i przestrzegania szkolnych zasad

Przez pierwsze dwa miesiące projektu “Gdyńska Mikroszkoła Horyzonty” daliśmy sobie czas na wzajemne poznawanie się i stopniowe wprowadzanie zasad, które ułatwią nam wspólną pracę. Na początku listopada przyszedł czas na podsumowanie - przeprowadziliśmy z dziećmi cały dzień zajęć i stworzyliśmy kolejny mini projekt.
Jak to wyglądało?
1. Spotkaliśmy się z dziećmi w kręgu i rozmawiamy co to jest szacunek.
Każdy miał możliwość się wypowiedzieć i podać różne przykłady.
2. Obejrzeliśmy krótką animację na temat szacunku
3. Zrobiliśmy podsumowanie tego czym jest szacunek.
Poniżej wstawiam informacje, które przekazaliśmy dzieciom:
Szacunek polega na traktowaniu innych w taki sposób, który nie narusza ani mojej, ani cudzej godności. To postawa, która uwzględnia uczucia i dobro drugiej osoby. Nikt nie jest zobowiązany, żeby kogokolwiek lubić, ale istnieje jedna rzecz, o której należy pamiętać : SZACUNEK. Brak szacunku objawia się poprzez stosowanie wulgarnego języka i gestów, przerywanie komuś wypowiedzi, krytykowanie, lekceważenie potrzeb innych ludzi (np. hałasowanie w trakcie nauki) oraz pozostawianie po sobie nieporządku. Możemy okazywać szacunek, dbając o dobro wspólne i cudze, mówiąc prawdę, słuchając bez przerywania, używając kulturalnego języka (np. witając się dzień dobry, przepraszając) oraz patrząc w oczy osobie, która do nas przemawia. Podstawową zasadą jest traktowanie innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani.
4. Przeczytaliśmy fragment książki Marka Michalaka “Opowieści o tym co w życiu ważne”
Wybraliśmy rozdział o szacunku i na podstawie fragmentu tej książki rozmawialiśmy z dziećmi na temat postaw i zachowań, które możemy stosować w naszej szkole.
5. Stworzyliśmy prace plastyczne
Każdy wybrał jedną rzecz, która zapadła mu w pamięć na temat zachowania pełnego szacunku w naszej szkole i narysował to na kartce. Niektóre dzieci postanowiły narysować antyprzykłady - zazwyczaj były to zachowania, które wyjątkowo poruszały dzieci i działy się w niedawnej przeszłości.
6. Stworzyliśmy kodeks naszej "mikroszkoły"
Wspólnie wymyślaliśmy zasady i wpisywaliśmy je na listę tylko wtedy, kiedy cała grupa się na to zgodziła. To zadanie zajęło rozłożyliśmy na 3 posiedzenia, bo niektóre punkty wymagały głębszego omówienia i wytłumaczenia. Ostatecznie ustaliliśmy taki kodeks, pod którym każdy się podpisał :)
Wzajemny szacunek jest w naszej szkole bardzo ważny! Wiemy, że bez tego nie uda nam się zrealizować projektów edukacyjnych i zbudować dobrych relacji w grupie. Dlatego etap poznawania siebie nawzajem i ustalania zasad, to fundament do dalszej wspólnej pracy.